روش های کاربردی سرعت عمل در تست زدن عربی

میزان امتیاز کاربران:
5/5

روش های کاربردی سرعت عمل در تست زدن عربی

روش کاربردی سرعت عمل

این مقاله در دو هفته نامه راز شماره ۷۹ در آذرماه ۹۴ به چاپ رسیده است.

تقدیم به استاد اباذر عباچی

همواره سوال پیش روی دانش آموزان این است که چگونه می توان در مدت زمان ۴۸ ثانیه به یک سوال عربی پاسخ داد ؟!ا
این مسئله با یک سوال آغاز می¬کنیم : به نظر شما آن دسته از داوطلبانی که درصد بالایی در کنکور کسب می¬کنند، در سرجلسه امتحان برای حل تست فکر می کند ؟! مسلماً فکر کردن به هر سوال بیش از ۴۸ ثانیه وقت لازم دارد . پس آنها چه می کنند؟!
داوطلبان حرفه ای کنکور سر جلسه کنکور به محض دیدن سوال تکنیک حل تست را به یاد می آوردند و در کمتر از ۴۸ ثانیه به آن سوال پاسخ می دهند و حتی در برخی موارد زمان نیز اضافه می آوردند. این تبحر را از کجا آورده اند ؟!
رسیدن به این حد از تبحر و سرعت در حل تست ها کار یک شبه نیست و نیازمند تمرین های متعددی است که درچند بعد از مطالعه عربی به انجام می¬رسد . در رسیدن به تبحر چند فاکتور اهمیت به سزایی دارند که به ترتیب اولویت برایتان شرح خواهم داد .
۱– لغت : بسیار شنیده¬ایم که برای حل تست های ترجمه نیازی به حفظ کردن لغات نیست و کلاً در مطالعه عربی برای کنکور، لغت اهمیت چندانی ندارد . اما جالب است بدانید که مطالعات نشان داده است، افرادی که می¬توانند به سوالات عربی در مدت زمان معینِ ۴۸ ثانیه و یا حتی کمتر پاسخ دهند توانایی بالایی در ترجمه عبارت¬های عربی دارند، از صورت سوال گرفته تا گزینه ها و متن درک مطلب …
شاید خودتان متوجه شده اید که هرگاه در حل تست ها به لغتی برخورد می¬کنید که معنی آن را نمی¬دانید موجب مکث شما می گردد و زمانتان را از دست می¬دهید، بگذریم که بسیاری از داوطلبان به علت دانش بسیار پایین لغت حتی صورت تست و خواسته آن را نمی فهمند، پس توصیه می¬کنم لغت را مهم بدانید و آن را به صورت روزانه مطالعه کنید یعنی هر روز لغت بخوانیم و مرور کنیم، این امر مانند گرم کردن قبل از مسابقات ورزشی می ماند و شما را همواره ورزیده نگاه می-دارد .
۲- حل تست یک منبعی : یکی دیگر از فاکتورهای افزایش سرعت، تسلط بر یک منبع خاص است . در ابتدای سال و تا قبل از عید نوروز یک منبع تست مناسب را انتخاب کنید و آن را حداقل به طور کامل ۲ بار قبل از عید و ۱ بار در فروردین و اردیبهشت بزنید … به جای اینکه ازمنابع مختلفی استفاده کنید این کار را انجام دهید . این کار باعث می شود تا با دیدن یک تست در آزمون، در ذهن خود، تست مشابه آن را از آن منبع به تصویر بکشید و راه حل آن را به یاد بیاورید . تسلط بر یک منبع در ذهن شما چهارچوب مناسبی از درس را ایجاد می کند و مانند پازلی می¬ماند که بارها آن را درست کرده اید و اکنون جای هر قطعه از این پازل را می دانید . تست های کنکور نیز برای شما در سرجلسه حکم این قطعه¬های پازل را خواهند داشت.
۳- تسلط برمفاهیم : این جمله را به یاد بسپارید ” اگر عبارتی را نفهمیدید و فقط حفظ کردید کارتان در آن مبحث تمام است ” باید بدانید که مفهوم هر مبحث از عربی چیست؟! مثلا باید بدانید ” لاتظهرعلامه الاعراب” به مفهوم” اعراب تقدیری ” است چون در اعراب تقدیری است که حرکت اعراب ظاهر نمی¬شود . باید بدانید اعراب فرعی با حروف یعنی اینکه به جای حرکت ، حروف تغییر می کنند یا کم و زیاد می شوند.
سوالات این روزها بسیار مفهومی طرح می شوند . مثلا به جای استفاده از مفعول مطلق تاکیدی از کاربرد و مفهوم آن استفاده می شود مثلا گفته می شود “لرفع الشک عن وقوع الفعل”و باید بدانی که در عربی برای رفع شک باید تاکید نمود و یکی از موارد تاکید، مفعول مطلق تاکیدی است .
۴- توجه به زمان در حل تست : در ابتدای شروع مطالعه درس عربی در هر درس چند تست اولیه را که جهت آموزش و تثبیت مطالب است را بدون توجه به زمان حل کنید و در این مرحله بیشتر توجه¬تان به یادگیری مطالب باشد . پس از آن مثلا پس از حل ۲۰ تست که البته در افراد مختلف بسته به پایه¬ی آن درس این تعداد قابل تغییر است، اقدام به حل زمان دار تست ها نمائید به این ترتیب که برای حل ۵ تست اول زمان را محاسبه کنید . اگر برای حل این ۵ تست مثلا ۷ دقیقه زمان صرف کردید سعی کنید برای حل ۵ تست بعدی این زمان را کاهش دهید و مثلا ۵ تست دوم را در ۶ دقیقه حل کنید این کار را برای ۵ تست بعدی همچنان ادامه دهید تا زمان را به حداقل برسانید .در این تمرین دیده شده است که گاهاً این زمان به ۳ دقیقه نیز کاهش می یابد . یعنی برای حل هر تست حدود فقط ۳۵ ثانیه و این عالی است .
۵- حل آزمون جامع : حل آزمون جامع با توجه به زمان در پایان دوره کنکور یعنی در خرداد ماه و یا اینکه هفته دوم اردیبهشت نیز بسیار در افزایش سرعت تست زنی عربی شما تاثیر خواهد گذاشت . این تمرین از چند جهت موجب افزایش سرعت شما می گردد. اول اینکه با چهارچوب کلی سوالات آشنا می¬شوید . دوماً می¬توانید ارتباط بین درسی را تشخیص دهید و اگر در این حالت درس حال را با درس معلوم و مجهول ترکیب کردند دچار سردرگمی نمی¬شوید . از آن مهم¬تر مدیریت آزمون است. شما با حل آزمون جامع خواهید یافت که نقطه قوت و ضعف شما در درس عربی کجاست و سوالات عربی را کجا شروع کنید و کدام بخش از تست ها را به بعد موکول کنید . قانون کلی در این زمینه این است که ابتدا باید به سوالاتی پاسخ دهید که راه حل آنها بلافاصله به ذهنتان خطور می¬کند، سپس تست هایی که راه حل طولانی دارند را به بعد موکول کنید و قسمت هایی را که کلاَ بلد نیستید برای همیشه ترک کنید. تا آخر دفترچه سوالات بروید و اگر وقت اضافه آمد سراغ آن قسمت هایی بروید که راه حل طولانی و زمان دار دارند .
درپایان امید است راهکارهای فوق برای شما عزیزان مفید واقع گردد.

عمّار تاج بخش

منبع سایت  blog.ammarabic.ir

ارسال یک دیدگاه

یازده − ده =

پشتیبان سایت