ماضی بعید و ماضی استمراری در عربی یک بار برای همیشه یاد بگیرید

میزان امتیاز کاربران:
5/5

ماضی بعید و ماضی استمراری

این دو فعل به همراه فعل ماضی نقلی از مشهورترین و پرکاربردترین فعل ها در عربی می باشد در این مقاله قرار است در مورد سه فعل ماضی بعید،ماضی استمراری و ماضی نقلی صحبت کنیم.

هم چنین شما میتوانید جهت استفاده از فیلم آموزش تکنیک های قواعد عربی کنکور از میکرو فیلم ها استفاده کنید میکرو فیلم ها توسط استاد تاجبخش تدریس شده است و میتوانید قواعد مورد نیاز عربی کنکور را در قالب فیلم های کوتاه 2 الی 5 دقیقه ای آموزش ببینید و میزان آمادگی خود را برای عربی 100% در کنکور افزایش دهید.جهت مشاهده ی رایگان میکرو فیلم های کلیک کنید.

تکنیک های تست زنی عربی

تکنیک های تست زنی عربی

ماضی نقلی در عربی کنکور

فعلی است که بر انجام دادن عملی در گذشته دلالت دارد که اثر آن هنوز پا برجاست مثلا وقتی می گویم «علی نیامده است» این به این معناست که قرار بوده علی بیاید ولی هنوز نیامده است. برای ساختن فعل ماضی نقلی در عربی  مشهورترین فرمول «قد+ماضی» است (قد ذَهبَ: رفته است). دقت کنید که این فعل می تواند با «ما» منفی شود (ما قد ذَهَب: نرفته است) البته این را هم بدانید که لَمّا سر مضارع مجزوم نیست به ما ماضی نقلی منفی می دهد (لَمّا یذهب: نرفته است). بعضی ها فکر می کنند که نشانه ماضی نقلی «است» می باشد، در حالی که «است» فقط برای «او» به کار می رود به فعل های زیر دقت کنید: من نرفته ام، تو نرفته ای، ما نرفته ایم، شما نرفته اید، آنها نرفته اند

ماضی بعید در عربی کنکور

دلالت بر فعلی دارد که در گذشته قبل از یک فعل دیگری صورت گرفته است مثلاً در جملة «من کتابی را خریدم که در کتابخانه دیده بودم.» ابتدا کتاب را دیده بودم و سپس آن را خریدم. دقت داشته باشید که کلمه «بعید» در لغت به معنی «دور» می باشد امّا ماضی بعید ربطی به دور بودن فعل ندارد وقتی می­گویم کتابی را خریدم که در کتابخانه دیده بودم این اتفاق می تواند لحظاتی پیش و یا حتی ده سال پیش رخ داده باشد. مهم آن است که در گذشته یک فعل قبل از  فعل دیگری رخ داده باشد. مشهورترین ساختار ماضی بعید در عربی «کان+قد+ماضی» است (کان قد ذهبَ: رفته بود) البته ساختارهای دیگری مانند «ماضی+ ….+ماضی» و همچنین «لیت+ماضی» نیز می تواند به ما ماضی بعید بدهند

  • لیت حمیداً ذهب: ای کاش حمید رفته بود.
  • قرأتُ کتاباً ساعدني في العربیّة: کتابی را خواندم که مرا در عربی کمک کرده بود.

جهت مشاهده آموزش کامل ماضی بعید در 2 دقیقه اینجا کلیک کنید

ماضی استمراری در عربی کنکور

دلالت بر فعلی دارد که در گذشته در مدت زمانی در حال انجام بوده و در فارسی بسیار پر کاربرد است مثلا وقتی می گویم « درس می خواندم » این به آن معناست که این فعل در گذشته و در طول مدتی صورت گرفته است . مشهورترین ساختار فعل ماضی استمراری در عربی عبارت است از  «کان+مضارع»، ( کان یذهبُ : می رفت) البته برای ساختار ماضی استمراری فرمول های دیگری نیز وجود دارد مثلا:

  • «لیت+ماضی» (لیت حمیدٌ یَذَهَبُ: کاش حمید می رفت)
  • «ماضی+… مضارع» (قرأتُ کتاباً یساعدني في العربيّة: کتابی خوانده ام که مرا در عربی کمک می کرد.

دقت داشته باشید فعل ماضی بعید ، ماضی استمراری، ماضی نقلی پای ثابت در کنکور و امتحانات نهایی می باشد.

یک دیدگاه

  1. سید حمید شهریور 14, 1402 در10:30 ب.ظ - پاسخ

    دم تووووون گررررررم

ارسال یک دیدگاه

5 × 5 =

پشتیبان سایت